Wist u dat?

Wist u dat het héél belangrijk is na een sportactiviteit niet meteen te gaan rusten? In de spieren hebben zich gedurende de sportinspanning afvalstoffen en vocht opgehoopt welke pijn en een vermoeid gevoel kunnen veroorzaken. Het is belangrijk dat deze afgevoerd worden. Dat kun je doen door langzaam je sportactiviteit af te bouwen zoals uitlopen in een rustige looppas gevolgd door rekoefeningen. De versterkte bloedstroom naar de spieren blijft zo nog even op gang. Dat stimuleert de afvoer van afvalstoffen uit de spieren waardoor spierpijn en spierstijfheid voorkomen wordt.
Je moet voor een cooling-down ruim 2 keer zoveel tijd uittrekken dan voor een warming-up. Bij de cooling-down kunt u de spieren wel extra goed rekken omdat ze dan nog warm en goed doorbloed zijn. Een douche, warm bad of massage verwijdert weliswaar afvalstoffen maar kan nooit een cooling-down vervangen.
Zorg dat u bij koud weer warme kleding aantrekt om te snelle afkoeling van de spieren te voorkomen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>