foto (4)

Voldoende vocht bij het sporten!

O zoo belangrijk…. voldoende vocht bij het sporten! Hierop stranden soms letterlijk sporters tijdens hun favoriete bezigheid. Uitdroging of dehydratie zorgt ervoor dat de warmteregeling van het sportende lichaam verstoord is. Het gevolg hiervan is verhoogde hartslag, verhoogde lichaamstemperatuur, verminderde coördinatie, ophoping afvalstoffen en verminderd presteren. Belangrijk is dat je tijdig drinkt, zowel voor, tijdens als na een wedstrijd. Als je dorst krijgt ben je eigenlijk al te laat!

Een goede vochthuishouding zorgt voor een optimale sportprestatie en een optimaal herstel.

Mijn jongens van Texel 1 doen dat goed, vooral na de wedstrijd wordt er voldoende gedronken. Het goddelijke vocht met de spierwitte kraag wordt dan gretig genuttigd 😉 Dat is ook vocht… maar of daar de juiste voedingsstoffen inzitten?? Voor mij is het dan altijd een ware uitdaging om, zodra de scheidsrechter het eindsignaal heeft gefloten, met mijn kratje het veld op te lopen en elke speler een bidon met water en sportdrank in de hand te drukken, dan zit dat er in ieder geval al in!

Maar niet alleen voetballers weten hoe het moet, ook onze hardloopfanaten. Tijdens de finish van “De Zestig van Texel” viel mij op dat menig deelnemer genoot van een heerlijke Texels Skuumkoppe, een beloning voor een knap geleverde prestatie!
60vantexel

Blogfoto_1

Het is zover!

Mijn website is vernieuwd, verfrist en geschikt voor elke gebruiker, met dank aan mijn webmaster Renzo van den Berg ☺.
Jaaa, Renzo vond dat het tijd werd de boel een beetje op te pimpen, en mijn logo, dat was ook een beetje ouderwets.. Hóezo….?!? En ik moest ook nog eens op Facebook!!
Jeee…heb ik daar wel tijd voor om dat allemaal te onderhouden? Maar ik moest wel n beetje bijblijven en ja, dat is natuurlijk ook wel zo. Want ben ik niet diegene die altijd zegt: ”T ‘is niet erg dat je ouder wordt, maar je moet wel met de tijd meegaan!” ;-))

Dus nu zie hier, met enige trots kondig ik mijn vernieuwde website aan! Nieuwe lay-out, nieuwe foto’s en een nieuw logo! Met dank aan Gertha Wessels, die voor een ware uitdaging stond om een nieuw logo te ontwikkelen die voldeed aan mijn bijzondere wensen. Het is haar gelukt en ik vind het een prachtig resultaat.

Ik wens u veel plezier bij het lezen van mijn website en wie weet mag ik u eens begroeten in mijn praktijk.

U bent van harte welkom!

Wist u dat?

Wist u dat het héél belangrijk is na een sportactiviteit niet meteen te gaan rusten? In de spieren hebben zich gedurende de sportinspanning afvalstoffen en vocht opgehoopt welke pijn en een vermoeid gevoel kunnen veroorzaken. Het is belangrijk dat deze afgevoerd worden. Dat kun je doen door langzaam je sportactiviteit af te bouwen zoals uitlopen in een rustige looppas gevolgd door rekoefeningen. De versterkte bloedstroom naar de spieren blijft zo nog even op gang. Dat stimuleert de afvoer van afvalstoffen uit de spieren waardoor spierpijn en spierstijfheid voorkomen wordt.
Je moet voor een cooling-down ruim 2 keer zoveel tijd uittrekken dan voor een warming-up. Bij de cooling-down kunt u de spieren wel extra goed rekken omdat ze dan nog warm en goed doorbloed zijn. Een douche, warm bad of massage verwijdert weliswaar afvalstoffen maar kan nooit een cooling-down vervangen.
Zorg dat u bij koud weer warme kleding aantrekt om te snelle afkoeling van de spieren te voorkomen.